Skip to Content

Jak często wymieniać tekstylia w hotelu?

Praktyczne wskazówki.

Jak często wymieniać tekstylia w hotelu? Praktyczne wskazówki

Bielizna hotelowa, jak każdy element wchodzący w skład wyposażenia obiektu wypoczynkowego lub rekreacyjnego, ulega stopniowemu zużyciu. Tempo tego procesu zależy również od tego, jak często zachodzi wymiana tekstyliów w hotelu. Kiedy zatem należy ją wymieniać oraz jak zagospodarować zużyte materiały tekstylne?

Standard hotelu a częstotliwość wymiany pościeli - co warto wiedzieć?

Częstotliwość, z jaką zachodzi wymiana pościeli w hotelu, zależy przede wszystkim od jego standardu. Im jest on wyższym tym częściej wykonuje się taką usługę.

  • W hotelach 3 gwiazdkowych pościel wymienia się na ogół co 3 - 4 dni, a ręczniki co drugi dzień lub codziennie. Dużo zależy tu od polityki przyjętej przez dany obiekt, a także od indywidualnych życzeń klienta.
  • W hotelach 4-gwiazdkowych pościel wymienia się częściej, bo co dwa dni lub na życzenie gościa. Z kolei ręczniki mogą być wymieniane codziennie, przy czym - jeśli mówimy o obiekcie SPA - wymiana może mieć miejsce pomiędzy kolejnymi zabiegami.
  • W hotelach 5-gwiazdkowych pościel wymienia się co drugi dzień lub codziennie - jeśli wykupiono usługę service turndown.

Kiedy należy wycofać pościel, ręczniki lub pozostałe tekstylia hotelowe z użycia?

Pościeli nie trzeba wymieniać od razu, gdy pojawią się pierwsze oznaki zużycia materiału na prześcieradłach hotelowych. Warto jednak już wtedy zadbać o odpowiedni zapas bielizny. Tempo zużycia tekstyliów zależy przede wszystkim od ich rodzaju, gramatury oraz zastosowanych procedur prania.

  1. Pościel, czyli prześcieradła, poszewki oraz poszwy, charakteryzują się cyklem życia na poziomie 250 - 300 prań. Oczywiście ulegnie on skróceniu, jeśli podczas czyszczenia będziemy korzystać z chemicznych wybielaczy. Potem włókna pościeli ulegną zbyt szybkiemu ścieraniu i stracą swoją elastyczność.
  2. Ręczniki wyróżniają się nieco dłuższą żywotnością, którą na ogół szacuje się na około 300 - 350 prań (przy założeniu, że gramatura wynosi około 400 g/m2). Jeśli nie wiesz, po ilu praniach wyrzucić ręcznik hotelowy, to zrób to, gdy zaczyna się mechacić oraz tracić swoją chłonność.
  3. Szlafroki - to tekstylia hotelowe, które na tle pościeli i ręczników wyróżniają się najkrótszą żywotnością szacowaną na maksimum 200 prań. Po upływie tego czasu pojawiają się na nich pierwsze odkształcenia, a użyty do ich produkcji materiał staje się szorstki.

Po czym poznać, że tekstylia hotelowe nadają się do wymiany?

Często trudno rozpoznać, kiedy tekstylia nie nadają się już do użytku w hotelu. Dlatego przy ocenie stanu bielizny hotelowej, warto zwrócić uwagę na kilka zjawisk, które sygnalizują konieczność wymiany.

Powinna mieć ona miejsce wówczas, gdy inspekcja stanu tekstyliów wykaże, że tekstylia hotelowe:

  • tracą chłonność,
  • mechacą się,
  • tracą swą integralność (pojawiają się przerzedzenia i prześwity),
  • trwale odbarwiają się,
  • pokrywają się plamami, których nie można usunąć,
  • tracą swój kształt i elastyczność.

Ile pościeli i ręczników powinien mieć hotel na każdy pokój w zapasie?

Liczba dostępnych kompletów pościeli, ręczników oraz innych tekstyliów hotelowych ma przełożenie na stopień ich zużycia. Im jest ich więcej, tym żywotność pościeli hotelowej jest dłuższa. Dlatego zaleca się, aby każdy obiekt dysponował:

  • minimum trzema kompletami pościeli na jeden pokój,
  • minimum trzema ręcznikami na jedną osobę w pokoju,
  • zapasem ręczników pozwalającym na ich wymianę co drugi, trzeci dzień - w zależności od standardów obiektu.

Nie można zapominać, że standardy wymiany pościeli w hotelu pięciogwiazdkowym są nieco inne niż w hostelach. Dlatego liczbę dostępnych kompletów warto szacować uwzględniając standard obiektu. Niezbędne jest również posiadanie odpowiedniego zapasu, który pozwoli na wymianę bielizny hotelowej w przypadku awarii pralni.

W jaki sposób jakość tkaniny wpływa na częstotliwość wymiany tekstyliów?

Im wyższa gramatura danej tkaniny, tym większa jest jej żywotność. Materiały o dużej gęstości nie są tak podatne na mechacenie i jednocześnie charakteryzują się lepszą chłonnością, wynikającą z odpowiedniej struktury włókien.

Na żywotność tkanin wpływa również ich skład. Naturalne włókna, takie jak np. bawełna, dużo lepiej znoszą oddziaływanie wysokich temperatur w trakcie prania, ale często wymagają też delikatniejszej pielęgnacji, co zresztą powinny uwzględniać przyjęte standardy hotelowe.

W jaki sposób ponownie wykorzystać zużyte tekstylia?

Częsta wymiana ręczników w hotelu oraz wielu innych tekstyliów rodzi obawy o sposób zarządzania zużytymi materiałami. Standardowym rozwiązaniem stosowanym w obiektach jest recykling oraz upcykling, które polegają m.in. na ponownym wykorzystaniu tworzyw w roli ścierek, podkładów oraz mat ochronnych.

Niektóre hotele przekazują zużyte tekstylia do podmiotów zajmujących się pomocą społeczną, a inne wykorzystują tworzywa naturalnego pochodzenia w procesie kompostowania. Dzięki temu ulegają one stopniowej biodegradacji, stając się źródłem ważnych składników odżywczych.

Reasumując, zarządzanie zapasami hotelowymi w kontekście tekstyliów nie jest proste. Bardzo ważne jest tu umiejętne składowanie ręczników i kompletów pościeli, a także utrzymanie ich w odpowiedniej czystości.

Skirtingi - sposobem na efektowną prezentację stołów
Czym są skirtingi i dlaczego warto je stosować?